A dlaczego niby nie ja taki leje i nie ma żadnych problemów, normy ma te same, on się niczym nie różni prawie od 5w40 tylko ma lepszą lepkość w wyższych temperaturach. No i oczywiście można lac jak ktoś nie ma dpf
Wyższa lepkość nie znaczy, że dla silnika jest lepiej Na pewno wyższa lepkość zwiększa opory w silniku (zwiększenie spalania, choć może nie być dosłownie zauważalne w codziennym użytkowaniu, producenci podają zwykle kilka %) i utrudnia smarowanie zimnego silnika, do którego producent przewiduje olej klasy 5W30, co znaczy że silnik spasowany jest ciaśniej i magistrala olejowa jest przystosowana do rzadszego oleju...
Skoro łapie się w normę 5W to będzie dość podobnie smarował zimny silnik.
Jestem ciekaw czy ktoś z forum zadał sobie kiedyś trud porównania lepkości olejów w temperaturze powiedzmy 115C. Jak duża byłaby różnica?
Pamiętajmy że te wszystkie oznaczenia 5W 5W40 5W50, to są pewne widełki (nie tylko lepkości)
Co do reszty, tak, wyższa lepkość zmniejszy moc i zwiększy tarcie.
Ostatnio edytowane przez bobby ; 21-02-2018 o 14:56
Widełki, które olej musi spełnić, żeby załapać się do określonej klasy.
Racja. Smarowanie na zimno będzie podobne = 5W.
Ostatnio edytowane przez magil ; 21-02-2018 o 15:00
Z ciekawości:
Valvoline 5W50 w 115 C ma lepkość około 13 [mm2/s]
a wspomniany gdzieś ostatnio pierwszy z brzegu:
Motul 8100 X Clean 5w30 w 115C ma lepkość około 9 [mm2/s]
Czy jest to tak ogromna przepaść?
Jak duża jest różnica tarcia wynikająca z takiej różnicy lepkości?
Ktoś liczył? albo wie?
PS [MENTION=25095]magil[/MENTION], podobne, ale na zimno nadal na korzyść 5W30. - widełki
PS2. oczywiście lepkości do obliczeń dla normy ASTM D445
Ostatnio edytowane przez bobby ; 21-02-2018 o 15:20
Oleje dobiera się do silnika, jego pasowania, temperatury pracy, stosowanych materiałów oraz ich obróbki bardziej pod kątem HTHS i tu 0.1cP nawet ma znaczenie a na lepkość w 100*C przekłada się to np na 0.5cSt albo nawet mniej. Tolerancja dla aprobaty oleju to na ogół ok 1-2cSt w 100C. Dawniej oleje miały najlepiej smarować luźniej pasowane silniki mając lepkość ok 14cSt w temperaturze pracy. Czyli jeśli olej osiągał na ogół 100*C to stosowano np 5W-40. Teraz silniki są konstruowane aby podwyższyć temperatury oleju bo oczekiwana lepkość jest znacznie poniżej 10cSt a HTHS optymalne to 2.6cP. Już nawet VAG odchodzi od wymogu HTHS >3.5cP
Nowe konstrukcje BMW M z turbinami też już są smarowane 5W30.
Temat oliwy to temat rzeka ten poleca motula ten milersa jeszcze inny co innego, dałem też link wczesniej w poście i nie najgorzej wypadł valvo 5w50 względem czystości i lepkości porównując do innych oleji. Mi polecił go zaufany mechanik ale może kiedyś spróbuje millersa ee 5w40 tak poleconego tu na forum i zobaczę czy są jakieś zmiany w pracy silnika jak to po niektórzy mają.
Ostatnio edytowane przez kamilos95 ; 21-02-2018 o 15:22